A 100% A
Tekst str.
Læsetid: 6 min.
Opdateret:

Delebiler: Se hvordan du undgår at betale for meget

Undgå at betale for meget for din delebil

Danskerne har i den grad fået øjnene op for delebilskonceptet, og flere og flere kører hver dag i biler, som de deler med andre. Der findes et utal af forskellige delebilsinitiativer, som spænder fra privat deling af en enkelt bil til større delebilsfællesskaber og til virksomheder, der stiller biler til rådighed for dig som forbruger.

To af landets største virksomheder inden for området, DriveNow og GreenMobility, har henholdsvis 70.000 og 36.000 brugere, og medlemstallene er støt stigende. Er du allerede bruger eller medlem i en af landets delebilsforeninger, eller overvejer at blive det, kan der være mange penge at spare på dit forbrug af delebiler.

Er du ikke opmærksom, kan du risikere at betale op mod 140 kr. for meget i timen. Mikonomi.dk undersøge løbende forhold relateret til danskernes økonomi. Vi har gjort det til vores eksistensgrundlag at hjælpe danskerne med at låne penge klogt og sammenligne priser på finansielle produkter. Vi har derfor foretaget en undersøgelse af prispakker fra landets mest prominente udbydere af delebiler for at overskueliggøre prisforskelle, så du kan finde og vælge det billigste alternativ.

Læs mere om:

Delebiler i Danmark

Mange delebilsfællesskaber er lokale initiativer og begrænser sig som regel til et enkelt, mindre geografisk område. Et eksempel er Albertslund Delebil, der, som navnet antyder, hovedsageligt er at finde i Albertslund. Her betaler medlemmerne både indmeldelsesgebyr, depositum og medlemskontingent foruden deres forbrug.

DriveNow og GreenMobility i Københavnsområdet og Tadaa! i Jylland og på Fyn tilbyder dig som forbruger en række forskellige prispakker. Prisen tilpasses, hvor meget eller hvor længe du benytter den lånte bil. Der findes tre overordnede typer af prispakker:

  1. Minutpris: Her betaler du pr. minut eller påbegyndte halve time
  2. Timepakke: Du betaler for at leje bilen i et på forhånd givent tidsrum til en fastlagt pris - overskydende tid refunderes eller videreføres ikke
  3. Abonnement: Her får du forudbetalte minutter til en fast pris, som du kan benytte efter behov

Hvis du allerede ved, hvor længe du skal bruge en delebil, kan du herunder se, præcist i hvilket tidsrum du bør vælge den ene prispakke frem for den anden. Det eneste, du skal gøre, er at klikke på hvert af de farvede områder, og den billigste prispakke for et givent tidsinterval vil derefter blive vist.

Vil du bruge denne graf på din side?

Få koden her
<div style="clear:both"><iframe src="https://www.mikonomi.dk/embed/pristest-delebil-1" frameborder="0" style="overflow-x: hidden; overflow-y: scroll; width: 100%;" height="200"></iframe><br /><a href="https://www.mikonomi.dk/23694.aspx" target="_blank">Udarbejdet af Mikonomi.dk</a></div> <div style="clear:both"><iframe src="https://www.mikonomi.dk/embed/pristest-delebil-2" frameborder="0" style="overflow-x: hidden; overflow-y: scroll; width: 100%;" height="200"></iframe><br /><a href="https://www.mikonomi.dk/23694.aspx" target="_blank">Udarbejdet af Mikonomi.dk</a></div>

Sådan sammenligner du priserne

Grafen forneden viser, hvordan prisen for hvert abonnement udvikler sig efter tid for både Tadaa!, DriveNow og GreenMobility. Den streg, som er nederst ud for et givent tidspunkt, vil derfor være den billigste. Et eksempel er skæringspunktet mellem DriveNow Minutpris og DriveNows 3-timerspakke. Efter 75 minutters kørsel bliver det billigere for dig at købe en 3-timers pakke end at fortsætte med minutprisen.

Grafen viser ikke de specifikke vilkår for hvert enkelt abonnement. Når en streg er vandret, viser dette, at der er tale om en engangsudbetaling for dette abonnement. Du betaler derfor en samlet pris for et vist antal minutter og ikke en pris pr. minut.

Et eksempel er DriveNows timepakker og GreenMobility Bybil Flex, som samlet set har de laveste minutpriser, men kun så længe hele perioden udnyttes. Det vil sige, hvis du køber en 3-timers pakke, men kun benytter bilen i halvanden time, skal du stadig betale det fulde beløb, og resterende minutter overføres ikke til senere afbenyttelse. Når det forudbetalte tidsrum overskrides, overgår du automatisk til at betale pr. minut - heraf stigningen på graferne.

*I denne tabel indgår eventuelle tilbudskampagner ikke

Den ovenstående graf viser dig prisen over tid på de forskellige abonnementer og giver dig muligheden for at sammenligne abonnementer både indenfor en given virksomhed, men også på tværs af virksomheder. Dermed kan du vælge det abonnement, som passer dig bedst uanset lokalitet.

Vil du dele denne graf på din side?

Få koden her
<div style="clear:both"><iframe src="https://www.mikonomi.dk/embed/pristest-delebil-3" frameborder="0" style="overflow-x: hidden; overflow-y: scroll; width: 100%;" height="600"></iframe><br /><a href="https://www.mikonomi.dk/23694.aspx" target="_blank"></a></div>

Sådan vælger du den rigtige pakke

Modsat de fastlagte timepakker har Tadaa! Stort Abonnement, DriveNow Månedspakke og GreenMobility Bybil Plus samlet set en højere minutpris, men tillader fri udnyttelse af minutter efter behov. Det kan derfor i høj grad betale sig at overveje og undersøge, hvor længe og hvor ofte du benytter delebiler i din hverdag.

Benytter du den hovedsageligt til enkelte korte, spontane ture om måneden, kan det sandsynligvis ikke betale sig at købe en månedspakke eller timepakke. Benytter du delebiler ofte eller fast, eksempelvis når du pendler, vil betaling pr. minut sandsynligvis være uhensigtsmæssigt for dig.

GreenMobility, DriveNow og Tadaa! yder alle en række services, som er relevante, når du bruger virksomhedernes delebiler. Dog er der en række forskelle, som du bør være opmærksom på, når du skal vælge, hvilken udbyder du vil bruge. Forneden har Mikonomi.dk samlet en række services, som du som forbruger kan være interesseret i at vide mere om, inden du vælger udbyder.

Services hos GreenMobility, DriveNow og Tadaa!
ServicesGreenMobilityDriveNowTadaa!
Fri opladning/optankning
Intet tilmeldingsgebyr
Ingen kilometerbegræsning
Forsikring
Gratis parkering
Forskellige biltyper
24/7 kundesupport

Delebiler vs. offentlig transport

Delebiler er naturligvis kun én af mange transportalternativer, og de rangerer i den mere komfortable ende af skalaen. En af fordelene er, at du kan medbringe en større mængde bagage uden at skulle trækkes med skubbende mennesker og manglende plads i bussen. Samtidig kan du også selv bestemme din hastighed. Men hvad er prisen for komfort sammenlignet med alternativerne?

Vi har sammenlignet prisen på en rejse på 13,3 km igennem en byzone med bus, metro, taxa og en delebil fra DriveNow, GreenMobility og Tadaa!. Eksemplet er modelleret ud fra en rejse mellem Nørrebro Station i København til Københavns Lufthavn, Kastrup. Turen varer mellem 24 og 40 minutter alt efter transportmiddel og trafik.

Priseksemplet viser, at offentlig transport har den billigste pris for en sådan rejse. Dog kan det godt betale sig at benytte en delebil, når du skal igennem byen og samtidig eksempelvis have bagage med i forhold til en taxa. Deler du regningen med en eller flere medpassagerer, kan prisen næsten konkurrere med den offentlige transport.

Sammenligning af priser
TransportformRejsetidPris
Metro (2019)24 minutterRejsekort: 20,50 kr.
Offentlig trafik34 minutterRejsekort: 20,50 kr.
Taxa30-40 minutter348,80 kr. - 415,50 kr.
GreenMobility30-40 minutter120,00 kr. - 160,00 kr.
DriveNow30-40 minutter150,00 kr. - 190,00 kr.
Tadaa!30-40 minutter30 kr. - 60 kr.


* Metro (2019) indikerer den forventede rejsetid med Københavns nye Metro-ring, som forventes færdig i sommeren 2019.
** Offentlig transport viser den nuværende pris og tidsforbrug med offentlig transport der kombinerer S-tog/bus og Metro.
*** Prisen på taxa-turen er udregnet med takster fra Dantaxi 4x48 og inkluderer ikke ekstra bagage såsom cykler.

Sådan har vi sammenlignet priserne

Prispakkerne fra Tadaa!, GreenMobility og DriveNow er sammenlignet i marts 2019, og inkluderer GreenMobilitys prisændringer og udvidelse af produktportefølje i februar 2019. Alle priser er taget fra virksomhedernes hjemmesider og inkluderer ikke eventuelle tilbudskampagner for at bibeholde overskuelighed.

For yderligere at simplificere sammenligningsgrundlaget er andre udbydere såsom LetsGo ikke inkluderet i sammenligningen. Dette skyldes det store antal af forskellige muligheder, som LetsGo tilbyder. Disse henvender sig til forskellige behov gennem et udbud af forskellige typer køretøjer.

Udregningen på 140 kr., som er at finde i indledningen, er udledt af differencen i timepris mellem prispakkerne DriveNow Minutpris og Drivenow 3 Timer. Denne sammenligning viser, at hvis forbrugeren ikke er opmærksom, kan denne komme til at betale for meget, når man benytter delebiler.

Du kan læse flere relevante nyheder indenfor privatøkonomi og samfundet på Erhvervsindsigt.dk.

Signe Kirk Andersen
Skrevet af Signe Kirk Andersen, Skribent og kommunikationsekspert
Signe sidder til dagligt med udvikling af indhold, research og analyse på Mikonomi.dk. Hun har siden 2017 skrevet artikler om tendenser i privatøkonomien og udarbejdet guides til de danske forbrugere. Signe går desuden op i, at alle skal kunne forstå de økonomiske begreber og skriver passioneret på et letforståeligt sprog. Signe er uddannet på Københavns Universitet og hendes arbejde er blevet udgivet i flere danske medier bl.a. Berlingske.