Kan det betale sig at skifte til elbil?

Med den stigende efterspørgsel for elbiler, kan det være svært ikke at overveje muligheden for at erhverve sig en elbil. Da et bilkøb ikke er en beslutning der bør tages impulsivt, vil mange gruble over, hvorvidt det kan betale sig at skifte fra den traditionelle bil. Her har vi samlet en række punkter som hjælper på overvejelserne omkring at skifte til elbil.

Spar bildele væk

Bilforsikring varierer selvfølgelig fra forsikringsselskab til forsikringsselskab, og kommer også an på forsikringstagerens anciennitet i det pågældende forsikringsselskab og mange andre faktorer.

Det kan dog alligevel vise sig at være billigere at forsikre en elbil fremfor en traditionel bil. Det har noget at gøre med, at der er penge at spare i forhold til reparationer og service på bilen.

Det er selvfølgelig i forbindelse med, at elbiler har færre komponenter sammenlignet med en traditionel benzin eller dieselbil såsom udstødning, olie, kobling osv. Disse faktorer gør, at forsikringsselskaber vurderer risikoen for skader på elbiler mindre end på de traditionelle biler og dermed falder forsikringsprisen.

Vi har foretaget en beregning af en Volkswagen up! 1.0 og en Volkswagen e-up! hos If forsikring, og det viser sig, at begge biler koster samme beløb at forsikre. Begge biler er sat til årgang 2016 og ejeren er sat til 25 år, med 1 års erfaring med egen bil, uden skader.

Bil
VW UP! 1,0

6.978 kr.
Bil
VW UP!
6.978 kr.

Sammenligner man derimod en Volkswagen e-up! med en Volkswagen Polo 1.0 med samme forudsætninger, er der penge at spare. En Volkswagen Polo koster nemlig 1.997 kr. mindre årligt.

Bil
VW POLO 1,0
8.975 kr.

Du skal også være opmærksom på, at der er forsikringsselskaber som ikke ønsker at forsikre elbiler. Ikke fordi disse ikke støtter elbiler, men blot fordi de ikke har viden om dem.

Forsikringsselskaber der forsikrer elbiler, ifølge elbiler.nu er listet nedenfor:

  • If
  • Lærestanden
  • Tryg
  • FDM

 

Grønt er godt

I forhold til grøn ejerafgift er der også penge at spare, hvis du ikke ejer en bil, som kører over 19,9 km/l. Elbiler er nemlig sat på det laveste trin i den grønne ejerafgift hos SKAT fra år 2016. Dette trin lander på 620 kr. pr. år.

Sammenlignet med en Volkswagen up! 1.0 eller generelt de nyere små city biler, er der ikke det store at spare på denne parameter, men sammenligner du med en tungere og mere benzinslugende bil, såsom en almindelig Skoda Fabia, VW Golf, eller Opel Astra, er der penge at spare. Disse biler kører nemlig i gennemsnit omkring 17-18km/l, hvilket resulterer i en grøn ejerafgift på 1.200 kr.

Ladepunkt

Hvad angår brændstof, er der stadig en del at spare ved at erhverve sig en elbil. For at illustrere et overblik, kan Volkswagen up!, som er Danmarks mest solgte bil 2016, sammenlignes med Volkswagen e-up!.

En Volkswagen up vil ifølge FDM køre 24 km/l. Hvis en liter benzin koster 10 kr. pr. liter vil den koste ca. 42 øre pr. km.

elbil

En Volkswagen e-up vil køre 117 Wh/km i følge FDM, hvilket svarer til 28 øre pr. km. - dvs. du sparer 14 øre. Det ser ikke ud af så meget, men ganger du det op, er det lige pludselig et ret fornuftigt tal.

Her er et overblik over sammenligningen:

Sammenligning Af  VW Up Og VW E -up

Derudover giver elbiler en større virkningsgrad som kommer helt op på 75%, hvor diesel og benzinbiler kun når op på 20-30%.

Den negative side af elbiler i forhold til brændstof er, at det er svært for batteriet at opbevare energi, sammenlignet med en benzintank. Det tager desuden længere tid at oplade batteriet end det tager at tanke en bil.

Derudover skal du være opmærksom på hvor du kan lade din bil op, da ladestandere ikke er så udbredte som benzinstationer. Når det så er sagt, er det ikke værre end så.

Elbilmarkedet er i udvikling og der kommer flere og flere ladestandere ifølge elbiler.nu. Pt. er der tre udbyder af ladestandere med i alt over 2000 ladestandere rundt omkring i Danmark og Europa. Disse udbyder er listet nedenfor:

 

En væsentlig faktor er gensalgsværdien af elbiler. Det er svært at vide brugtprisen, da markedet ikke er så stort endnu. Dog ifølge FDM er gensalgsværdien for en elbil ret høj pt., men der er ikke så mange købere til brugte elbiler.

Den gode samvittighed

Et slag på samvittigheden kunne være, at en elbil udleder mindre eller næsten ingen CO2.Bilen udleder ikke CO2 under kørsel, dog kan der udledes CO2 ved produktion af strøm til bilen. Grunden er, at strøm udelukkende produceres af kulkraftværker. Dvs. at der stadig udledes CO2, men 26% mindre end traditionelle biler, i følge danskelbilalliance.dk.

Produceres strømmen af en blanding af kulkraftværker og vedvarende energi mindskes CO2-udslippet med 50%. Produceres strømmen udelukkende af vedvarende energi, reduceres CO2-udslippet med 100%.

Dvs. hvis man går over til udelukkende at producere strømmen ved brug af vedvarende energi, er CO2 udslippet på 0.

CO2 udledning

Hvor langt skal bilen køre?

Med disse faktorer i mente er det selvfølge også vigtigt at overveje, om det kan betale sig at have en elbil, når kørselsafstanden tages i betragtning. Elbilens rækkevidde afgøres ud fra flere faktorer og prisen er også altafgørende i forhold til, hvor langt bilen kan køre på batteriet.

Vælger du en Volkswagen e-up! til 186.000 kr. kan den køre ca. 115 km ved 100km/t. Vælger du derimod en Tesla Model S 85kWh som ligger fra 600.000 kr., kan den køre 525km ved 100 km/t. Generelt, kører de fleste elbiler i prisklassen 100.000 kr. til 300.000 kr. i gennemsnittet omkring 100 km ved 100km/t i følge Det elektriske autohus.

Det er ikke nogen hemmelighed, at en elbil der er i Volkswagen e-up! klassen virker til at være mere ideel til husstande som ikke kører over 100 km om dagen, hvilket de fleste danskere heller ikke gør, ifølge Det elektriske Autohus. Dog er det heller ikke en udfordring at køre langt i den selvsamme elbil, da du kan oplade 80% i løbet af en halv time, hvilket giver plads til at strække benene og drikke en kop kaffe.

Der er mange overvejelser omkring købet af en elbil, men der tegner sig efterhånden et billede af, at et bilskifte kan resultere i store besparelser. Det er naturligvis en forudsætning at elbilen kan opfylde ens behov men hvis de gør det, burde overvejelserne til fordel for et bilskifte blive en del lettere.

Relaterede blogindlæg