TEST: Delebiler i Danmark

På transportområdet blomstrer den deleøkonomiske tankegang, og fortsat flere danske familier går fra at eje en bil til blot at have adgang til et køretøj, når der bliver behov for det. For mange er der penge at spare ved at gå over til en delebilsordning, men hvilken ordning er den rette for dig?

Hvad er en delebil?

Delebilsordningerne fungerer som private klubber, hvor flere medlemmer deles om adgangen til en række biler i deres lokalområde. Udover de private delebilsklubber findes der i dag en række virksomheder, samt biludlejningsfirmaer, der ligeledes tilbyder delebiler. Men hvad er forskellen egentlig?

Private delebilsklubber
I de private delebilsklubber betaler du 500-3000 kr. for at melde dig ind samt et depositum på 1500-3000 kr.

Placering: For de fleste private delebilsklubber er delebilerne parkeret samlet et sted i lokalområdet, og klubberne er typisk tilknyttet en bestemt by.
Delebilsvirksomheder
Delebilsvirksomhederne har typisk et tilmeldingsgebyr på 200-950 kr. og du slipper for at betale et depositum.

Placering: Virksomhederne opererer primært i storbyerne. Til gengæld er delebilerne spredt ud over byen, hvorfor det er muligt at afhente delebilen flere steder.

Læs også: Bilforsikring

Ved at benytte sig af et af de mange tilbud om delebiler i Danmark frem for at eje din egen bil, slipper du for de faste udgifter ved at eje en bil, og du slipper for bekymringer om værditab og eventuelle værkstedsbesøg, der kan koste dig dyrt i længden.

Ikke nok med at du har ubegrænset adgang til de fleste af bilerne, tilbyder flere af delebilsordningerne faste parkeringspladser, så det hverken er et problem af hente eller aflevere bilen, efter du har brugt den. Således er der altid en bil i nærheden, hvis du skal en tur i IKEA, besøge svigermekanikken eller skal købe stort ind.

 

delebil

 

Sådan fungerer det

Som medlem af en delebilsordning har du, sammen med flere brugere, adgang til udvalgte biler, som du ikke selv ejer, men betaler for i form af kontingent og/eller pr. km samt for den tid du bruger bilerne. Med andre ord betaler du kun for den tid, du bruger bilen og betaler således ikke for at have en bil stående, som der ikke bliver kørt i.

For at benytte sig af delebilerne tilmelder du dig online, hvor du betaler et oprettelsesgebyr samt et eventuelt depositum - og så er du i gang. Du booker også delebilen online og kan derefter hente bilen et aftalt sted. Visse virksomheder tillader også spontan afhentning af ledige biler.

De private klubber giver deres medlemmer en nøglebrik til bilen eller en nøgle til en nøglesøjle placeret tæt ved parkeringspladsen med delebilerne. Hos de større delebilsvirksomheder åbner du typisk bilen elektronisk, enten gennem en app eller med dit medlemskort. Efter endt brug parkerer du bilen igen indenfor et aftalt område og låser den.

LÆS OGSÅ: Bilforsikring

 

Hvad koster en delebil?

For de private klubber koster det et sted mellem 2000 kr. og 5000 kr. at melde sig ind grundet høje indmeldingsgebyrer og depositum, men så er både det månedlige kontingent og satserne for at bruge bilen meget lave.

Når det kommer til de større og mere landsdækkende delebilsvirksomheder, ligger indmeldelsesgebyret et sted mellem 200 kr. og 950 kr. Her er det månedlige kontingent lavt eller ikke eksisterende, mens satserne for at benytte bilen er betydeligt højere, end det er tilfældet i de private klubber.

Der er stor forskel på, hvilken delebilsordning der bedst kan betale sig, afhængigt af hvilke og hvor mange ture du forventer at køre i delebilerne. Alle delebilsordningerne tilbyder afregning pr. time, men hos nogle af ordninger er det desuden muligt at leje bilerne pr. dag til en bedre timepris.

Priserne inkluderer typisk følgende:

  • Brændstof/opladning
  • Parkering
  • Service
  • Forsikring
  • Rengøring
  • Døgn-nødtelefon

Vi har lavet en oversigt over deleordningernes priser, så du lettere kan få et overblik over dine muligheder:

Dækninger I Udlandet

 

Hvis du selv overvejer en delebil

Går du og overvejer, om det er på tide at sælge bilen og tilmelde dig en delebilsordning? I så fald bør du starte med at gennemgå dine årlige udgifter til blandt andet brændstof, forsikring, ejerafgift, vedligeholdelse, bilvask og værditab.

For en Citröen C1 med en forventet levetid på 5 år betyder det, for en elitebilist på 40 år i hovedstadsområdet der kører 20.000 km om året, at det koster i omegnen af 4000 kr. om måneden at have egen bil.

For at finde ud af hvad der bedst kan betale sig for dig, bør du derfor starte med at finde ud af hvor mange kilometer du realistisk set kører om året. Hvis ikke du bruger din bil dagligt kan det, for de fleste bilister, betale sig at vælge en delebilsordning.

 

Den rette delebilsordning for dig

Her på Mikonomi.dk har vi beregnet hvad det koster at eje en bil, hvornår det kan betale sig for dig at skifte til en delebil samt hvilken type delebilsordning du skal gå efter, afhængigt af hvor mange kilometer du tilbagelægger om året*.

  • Hvornår er delebilen billigere, end det er at eje en bil?
    Hvis du bruger din bil hver dag, kan det typisk ikke betale sig for dig at skifte til en delebil. Kører du derimod mindre end 15.000 km årligt kan det betale sig at skifte, og du bør derfor undersøge mulighederne for en delebil i dit lokalområde.
  • Hvilken type delebil er billigst?
    Generelt er den gennemsnitlige pris hos de private delebilsklubber lavere end de større delebilsvirksomheder, så hvis du har planer om jævnligt at gøre brug af dit medlemskab, bør du undersøge de private delebilsklubber i dit lokalområde. Dette er dog under forudsætning af, at du får hele dit depositum tilbage.
  • Hvad hvis jeg sjældent bruger delebilen?
    Hvis du kører omkring 5000 km om året eller mindre er selv de dyrere delebilsvirksomheder en billigere løsning end at eje bil selv. Delebilsvirksomhederne er som sagt betydeligt dyrere end de lokale delebilsklubber, men kan være fordelagtige hvis du gerne vil spare det store indmeldingsgebyr og høje depositum.

 

delebiler

 

Tjek selvrisikoen og pas på høje gebyrer

Når du benytter dig af en delebilsordning, er der sørget for forsikring af bilen, men selvrisikoen skal du selv betale hvis uheldet er ude, og det gælder selv den mindste ridse. Hvordan denne betales varierer og kan være en medvirkende faktor når du skal vælge den rigtige delebilsordning for dig.

Hos nogle selskaber betales en selvrisiko på op mod 5000 kr. pr. skade, mens andre delebilsordninger opkræver en selvrisiko på 45-50 kr. som en del af det månedlige kontingent. Således slipper du for at skulle betale et stort beløb på én gang hvis du skulle være så uheldig at skade bilen.

Det anbefales ligeledes, at du er opmærksom på andre gebyrer i forbindelse med brug af delebilen, så gebyrer for ekstra rengøring, mistet nøgle eller for sen aflevering af bilen ikke kommer som en overraskelse og gør delebilen dyrere end forventet.

LÆS OGSÅ: Billig bilforsikring

 


 

*Dette er med udgangspunkt i at bilerne i gennemsnit kører 60 km/timen, som resultat af en kombination af primært bykørsel samt enkelte længere ture på veje med højere hastighedbegrænsinger. Vi har altså taget højde for kortere ture da sammenligningen går på delebiler vs. bil til hverdagsbrug, og derfor ikke forsøger at skildre 'typisk' delebilsbrug. Desuden antages det i beregningen af brugerne er medlem af delebilsordningerne i 1 år, samt at et eventuelt depositum tilbagebetales ved end medlemskab. Priserne for at holde egen bil er udregnet ud fra antal kilometer vha. FDM's budgetberegner. Desuden er P2P delebilskoncepter som GoMore og MinBilDinBil ikke med i sammenligningen, da det er brugerne der sætter priserne hvorfor de ikke er sammenlignelige med de øvrige koncepter. 

Relaterede blogindlæg